Gepubliceerd rapport: Bemanningslid overboord tijdens losmaken containersjorringen

Op 3 september 2014 viel een bemanningslid overboord op de rivier de Humber van het onder Nederlandse vlag varende containerschip Freya. Het betreffende bemanningslid was bezig met het losmaken van containerspanners vlak voor aankomst. De matroos stond bij de buitenste spanner van ongeveer vijf meter aan de bakboord zijde. Hij verloor zijn evenwicht en balanceerde met de spanner in zijn hand en viel overboord. Zijn collega zag dit gebeuren en waarschuwde de kapitein. Direct na het ongeval kwam een reddingsoperatie op gang met assistentie van diverse vaartuigen in de buurt, echter zonder succes. Het overboord gevallen bemanningslid is tot op heden niet gevonden. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft onderzoek ingesteld.

Om ervoor  te zorgen dat  de lading aan boord niet kan verschuiven, wordt deze handmatig gesjord. Aan boord van containerschepen worden containers op het dek vastgesjord met containerspanners. Dit zijn lange metalen stangen met aan twee zijden een haak. Deze spanners zijn er in verschillende lengtes.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat de aangepaste werkwijze ten aanzien van het losmaken van containersjorringen voor aankomst, hoewel bekend bij de reder, niet vastgelegd was in het veiligheids management systeem en Cargo Securing Manual waardoor een (externe) veiligheidskritische blik op de aangepaste werkwijze miste. Maar ook dat de commerciële druk aanwezig bij het zo snel mogelijk lossen van containers een rol heeft gespeeld, waardoor bij de bemanning de neiging kan ontstaan om de werkwijze voor containersjorringen aan te passen.

Dat staat in het rapport Bemanningslid overboord tijdens losmaken containersjorringen , dat 26 november jl. door de Onderzoeksraad is gepubliceerd.

Bron: Onderzoeksraad.nl