Beveiligers klagen over veiligheid op Schiphol

Bijna zeven op de tien beveiligers denkt dat de werkdruk invloed heeft op hun alertheid bij controles. Juist de “oneindige stroom” passagiers als gevolg van het weghalen van de beveiliging bij de gates, wordt als belastend ervaren. De overstap naar het centrale beveiligingssysteem kostte 400 miljoen euro. Schiphol wilde niet zeggen hoe het die kosten ging financieren.

FNV blijft gezien het aantal respondenten op de vlakte over de conclusies die aan de enquête verbonden kunnen worden:

“Op basis van het onderzoek kunnen geen uitspraken worden gedaan over generaliseerbaarheid van de resultaten; de gerapporteerde resultaten hebben betrekking op de beveiligers die aan het onderzoek hebben meegedaan.”

In een reactie per mail gaat Schiphol niet in op de inhoud van de klachten:

“De arbeidsomstandigheden van beveiligers hebben onze aandacht, daarom zijn en blijven wij in overleg met alle betrokken partijen. Daarnaast zijn wij in november 2015 met de beveiligingsbedrijven en vakbonden samen begonnen aan een onderzoek naar de statijden en de fysieke en mentale aspecten van het werk. […] De resultaten van dat onderzoek verwachten wij op korte termijn. Schiphol zal op basis daarvan in gesprek gaan met de beveiligingsbedrijven en vakbonden. De ervaringen van de Schipholbeveiligers uit de FNV enquête nemen we in die gesprekken mee.”

Witboek
Beveiligers klagen al jaren over de werkdruk op Schiphol, sinds de beveiliging in 2008 wordt verdeeld over vier bedrijven: G4S, Securitas, Trigion en I-Sec. Schiphol zou ze tegen elkaar op laten bieden, zegt FNV. In 2014 presenteerde FNV een ‘witboek’ over de arbeidsomstandigheden. De redacteur Eppo König – NRC schreef:

“De scherpe tarieven dwingen de bedrijven tot sobere arbeidsvoorwaarden, zegt de vakbond. Denk aan flexibele (oproep)contracten, onregelmatige werktijden en urenlang staan – zo lang, dat het slecht zou zijn voor de gezondheid en de veiligheid.”

Ook nu wordt dat argument door FNV gebruikt: “De problemen worden veroorzaakt doordat Schiphol al jarenlang bezuinigt op beveiliging. Beveiligingsbedrijven zijn, daartoe aangezet door Schiphol, met goedkeuring van haar aandeelhouders, in een moordende concurrentieslag verwikkeld, die zijn tol eist van de beveiligers.”

Vluchtelingen
Passagiers zijn ook de dupe van de overbelasting: “Door onderbezetting leiden fluctuaties in de passagiersstroom al snel tot opstoppingen waardoor lange rijen ontstaan,” schrijft FNV.

Dat er lange rijen bij de controles staan, heeft volgens Schiphol-topman Jos Nijhuis ook te maken met de overbelasting van de marechaussee. Zij hebben het volgens hem drukker door de toestroom van vluchtelingen en de verhoogde terreurdreiging na de aanslagen in Parijs, zo zei hij in februari toen de jaarcijfers bekendgemaakt werden.

In het  jaarverslag van Schiphol schrijft de luchthaven over veiligheid:

“Veiligheid is een topprioriteit in de luchtvaart. Tegelijkertijd dienen we een concurrerend kostenniveau te houden. De kosten van steeds verdergaande Europese maatregelen op het gebied van security komen nu geheel voor rekening van de sector.”

Bron: Veiligheidskundigenweb.nl