Vetverwerkingsbedrijf meldt ernstig ongeval niet bij inspectie

Tegen de regels in heeft Beneluxvet in Dronten een bedrijfsongeval niet aan de arbeidsinspectie gemeld. Afgelopen week raakte een werknemer ernstig gewond door een ongeluk bij het vetverwerkingsbedrijf. Een bedrijf is verplicht zelf binnen 24 uur de inspectie van een ernstig ongeluk op de hoogte stellen, maar dat is niet gebeurd.

Woensdagochtend was Marcin Wosztyl bij Beneluxvet aan het werk toen hij met zijn voeten in aanraking kwam met hete olie. De Poolse man werkt via het Emmeloordse uitzendbureau Martho Flexwerk voor het vetverwerkingsbedrijf. Na het ongeluk werd de werknemer door een coördinator van het uitzendbureau naar een huisarts in Nagele gebracht. Die behandelde de wond en stuurde hem naar huis. Wosztyl woont met andere arbeidsmigranten op een complex in het Agripark in Dronten-West. De thuiszorg zou de dagen daarna de wond komen verzorgen.

‘Ziekenhuisbezoek niet nodig’

Wosztyl kreeg na een onrustige nacht slapen te horen dat om onduidelijke reden de thuiszorg pas de week erop langs zou komen. Volgens het uitzendbureau stond de volgende afspraak met de dokter pas voor vrijdagochtend gepland. De pijn van Wosztyl was zo hevig dat de coördinator van het uitzendbureau de huisarts in Nagele belde, om te vragen of hij naar het ziekenhuis kon. “De huisarts zei dat dat niet nodig was”, laat Wosztyl via een tolk weten.
Daarop belde een vriend van Wosztyl met vakbond FNV, die dezelfde dag nog langskwam om met hem te praten. Bij het zien van de wond brachten leden van de vakbond de gewonde werknemer direct naar het ziekenhuis in Lelystad.

Marcel Spenkelink van de FNV vertelt dat de artsen schrokken bij het zien van zijn wonden. “Ze waren ook wel benieuwd welke huisarts hiernaar gekeken had.” De artsen in Lelystad verwezen Wosztyl voor verdere behandeling door naar het brandwondencentrum in Beverwijk. Daar werd hij vrijdagmiddag naartoe gebracht. De huisarts in Nagele wil vanwege het medisch beroepsgeheim geen antwoord geven op vragen.

De FNV maakt het vetverwerkingsbedrijf verwijten voor het ongeluk. “De man was niet goed ingewerkt”, aldus Spenkelink. “Hij kende de regels niet en wist niet hoe hij zich moest gedragen op zijn werkplek.”

Het vetverwerkingsbedrijf bestrijdt dat. De man heeft werkinstructies gekregen en ondertekend. “Maar hij heeft ze niet nageleefd”, vertelt Maarten Groen van Beneluxvet. “Hij had ook beschermingsmiddelen gekregen, maar daar heeft hij geen gebruik van gemaakt.”

Arbeidsinspectie door FNV ingelicht

De inspectie werd vrijdagochtend door de FNV op de hoogte gesteld van het ongeluk. Bedrijven horen binnen 24 uur zelf een ernstig bedrijfsongeval bij de inspectie te melden. “Met de informatie die wij ontvingen dachten we dat het met een sisser af zou lopen”, zegt Maarten Groen van het vetverwerkingsbedrijf. Maar de regels van de arbeidsinspectie zijn duidelijk: ook als later blijkt dat iemand naar het ziekenhuis moet of blijvend letsel aan het ongeval heeft overgehouden, moet de inspectie zo snel mogelijk op de hoogte worden gesteld.
“We hebben liever dat iemand een ongeval meldt dat achteraf minder erg blijkt te zijn, dan dat iemand het helemaal niet meldt”, aldus een woordvoerder van de arbeidsinspectie. Uiteindelijk stelde vakbond FNV de inspectie op vrijdagochtend van het bedrijfsongeval op de hoogte.

De inspectie doet onderzoek naar het bedrijfsongeval en meldt dat het sinds vrijdagmiddag contact heeft met Beneluxvet. Tweede Kamerlid Jasper van Dijk (SP) heeft vragen gesteld aan de minister over het voorval. Wosztyl moet volgens de FNV voor meerdere dagen in het brandwondencentrum in Beverwijk blijven voor behandeling.

Reactie Beneluxvet
Maarten Groen van Beneluxvet zegt over het ongeval dat er ‘van een mug een olifant’ wordt gemaakt. Groen: “De uitzendkracht had een werkinstructie ontvangen, gelezen en voor akkoord getekend, maar hij heeft het niet nageleefd.”
“We hebben een aantal bedrijfshulpverleners rondlopen. Zij hebben direct eerste hulp geboden nadat het ongeluk was gebeurd. Ze hebben ook meteen de leidinggevende opgeroepen en met de coördinator van het uitzendbureau gebeld.”
Dat het bedrijf het ongeval niet aan de inspectie meldde, vindt hij logisch. “Het is heel simpel. De inspectie heeft richtlijnen opgesteld wanneer een ongeval aan de inspectie moet worden gemeld. Als we die richtlijnen volgen, dan zijn wij niet verplicht dat ongeval te melden. Onder meer is een regel dat iemand binnen 24 uur in het ziekenhuis opgenomen moest worden. Wat wij begrepen is dat hij bij de huisarts is geweest. We ontvingen genoeg informatie om te denken: dat loopt met een sisser af.”

Reactie Martho Flexwerk
Hiddo de Bruin, de directeur van uitzendbureau Martho Flex, betreurt het bedrijfsongeval waar zijn uitzendkracht bij betrokken was. “Ik vind het een schrijnende situatie. Dat hij lichamelijk letsel heeft, gaat ons aan het hart.”
“We hebben gedaan wat wij konden doen. En als nu blijkt dat de situatie erger is dan mogelijk is ingeschat, vind ik betreurenswaardig.”
De Bruin vindt het vervelend dat gesuggereerd wordt dat Wosztyl aan zijn lot is overgelaten. “Dat is zeker niet het geval. We willen benadrukken dat Martho in deze heeft gehandeld volgens de protocollen die hiervoor gelden en dat wij goed werkgeverschap hoog in het vaandel hebben staan. Onze werknemer hebben wij direct ziekgemeld.”
“De huisarts heeft de werknemer behandeld en de afspraak met hem gemaakt dat hij hem weer graag zou willen zien op vrijdag 17 juli 2020 om 8.00 uur. Hierbij is zeer duidelijk aangegeven dat de werknemer direct contact moet opnemen met de huisarts (en Martho Flex) wanneer de situatie hiertoe aanleiding geeft. Daarnaast is door Martho in de tussenliggende periode meermaals contact geweest met de werknemer om te toetsen of zijn situatie stabiel is.”

Bron: Omroep Flevoland