Kraanbedrijf Peinemann schuldig aan ongeval Alphen: ‘risico tandemhijs onderschat’

Kraanbedrijf Peinemann is verantwoordelijk voor het hijsongeval dat Alphen aan den Rijn teisterde in 2015. Het ontbrak aan stabiliteitsberekeningen en het risico van werken met twee pontons en twee kranen is onderschat. Dat stelt het Openbaar Ministerie. Er komt geen rechtszaak. Het kraanbedrijf heeft ingestemd met een boete van 175.000 euro.

Tijdens het kraanongeval in 2015 waarbij twee hijskranen omvielen en er een enorme ravage ontstond, was Peinemann verantwoordelijk voor de aansturing van de werkzaamheden, stelt het Openbaar Ministerie.

Peinemann accepteert het zogenoemde transactievoorstel van het OM. Daarmee voorkomt het bedrijf een zaak voor de strafrechter.

De hijskranen stonden op pontons in de Oude Rijn. Toen ze een nieuw brugdeel hesen, vielen ze om en kwamen ze op woningen aan de oever terecht. Achttien woningen werden onbewoonbaar.

Volgens het OM blijkt evident uit onderzoek van de Inspectie van SZW dat het ongeval is veroorzaakt door de hijswerkzaamheden. Peinemann zou onder meer gewerkt hebben zonder (gedetailleerde) stabiliteitsberekeningen en ballastplannen.

Tandemhijs

Het kraanbedrijf heeft volgens de Inspectiedienst ook tegen de fabrieksinstructies van beide mobiele kranen in gewerkt.

“Zo werd met een van de kranen gewerkt met een maximale scheefstand van twee graden in plaats van de voorgeschreven maximale afwijking van 0,3 graden.”

De risico’s van een tandemhijs met twee kranen vanaf twee afzonderlijke pontons zijn volgens de Inspectie onvoldoende in kaart gebracht door Peinemann. “Evenmin was er rekening gehouden met eventuele windbelasting van de hijslast.”

Goed woordje

Het OM heeft lovende woorden over voor het optreden van Peinemann na het ongeval. “Vanaf het begin heeft het kraanbedrijf verantwoordelijkheid genomen. Zo droeg het bij aan een steunfonds voor de getroffenen en meegewerkt aan alle onderzoeken.”

Het beboete kraanbedrijf is ook veiliger gaan werken, schrijft het OM. Lof is er verder voor de manier waarop Peinemann omging met gedupeerden.

“De verzekeraars van betrokken partijen hebben overeenkomsten gesloten waarbij de hoogte van de schade is vastgesteld en betaald. Daarnaast heeft Peinemann in enkele gevallen nog andere kostenposten vergoed.”

Aanbevelingen

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft het ongeval eerder al onderzocht. De OVV concludeerde onder meer dat het ontbrak aan regie. Bovendien bleef het aspect veiligheid ten onrechte onderbelicht in de aanbestedingsfase. Om dat in de toekomst te voorkomen, gaan Rijksopdrachtgevers zoals ProRail, het Rijksvastgoedbedrijf en Rijkswaterstaat de zogeheten veiligheidsladder verplichten bij aanbestedingen.

Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken kondigde eerder al een verplichte veiligheidsbaas aan op bouwplaatsen. Die nieuwe functionaris zou boven alle partijen moeten komen te staan en het werk kunnen stilleggen als het te risicovol dreigt te worden. Hoe het daarmee staat is onduidelijk.

Lees hier het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over het ongeval. 

Bron: Cobouw.nl