Gevaar op de bouwplaats? De slimme helm weet het als eerste

Waar lopen alle bouwvakkers rond en hoe veilig is het daar? De bouwhelm weet het allemaal, maar kan het niet doorgeven. Dat gaat veranderen, want de slimme helm komt eraan. Deze registreert real time wat er gebeurt op de bouwplaats en geeft een waarschuwing door als het nodig is.

De slimme helm ziet eruit als een gewone bouwhelm, alleen is er een kastje op geplaatst. Daarin zit een gps-sensor, een temperatuursensor, een accelerometer, een digitaal kompas en een communicatiemodule voor dataverkeer richting een cloud-platform. “Daarmee weet je precies waar mensen uithangen”, vertelt Stefan Hoffmans van ontwikkelaar Gemba IoT. “Je kunt hun looproutes in de gaten houden en verbeteren.” Het is mogelijk om gevarenzones aan te geven via de helm. Loopt een bouwplaatsmedewerker bijvoorbeeld een zone in waar een kraan net een zware last overheen takelt, dan kan de helm een waarschuwingssignaal geven. Dat kan met geluid-, licht- of trilsignalen. Verder geeft de helm het door als iemand valt of onwel wordt. Op een kaartje – het ‘dashboard’ – verschijnt dan in rood een waarschuwing: ‘Man Down’.

No go-zone

Vooral in de petrochemie, waar gevaarlijke gassen kunnen ontsnappen, is dat belangrijk. “Rondom een gaslek kun je een ‘no go’-zone intekenen en de gegevens direct naar alle helmen sturen die in de buurt zijn”, vertelt Hoffmans. “Komen gebruikers te dichtbij, dan krijgen ze onmiddellijk een notificatie.” Koppeling via bluetooth met bijvoorbeeld gasdetectoren is ook mogelijk. Die komen dan niet op de helm, maar aan de riem of in de borstzak.

Gemba kwam op het idee voor de IIoT- (Industrial Internet of Things) oplossing naar aanleiding van een vraag van SPIE. De technisch dienstverlener, die veel aan innovatie doet, wil graag zijn monteurs met het extra hulpmiddel uitrusten. Vooral bij grote onderhoudsstops in de industrie met massale personeelsinzet, kan een slimme helm van pas komen.

Prototype

Een onderzoekje wees uit dat elders in de wereld weleens is geknutseld met sensortechniek in helmen, maar dat heeft nooit een kant-en-klaar product opgeleverd. Daar komt binnenkort verandering in. Het eerste prototype moet voor het einde van het jaar af zijn. De twee partijen wisten een subsidie binnen te halen voor de ontwikkeling.

Gemba IoT doet de softwareontwikkeling en integratie, Core|Vision is verantwoordelijk voor de hardware: de sensors. Er wordt ook gepuzzeld op een koppeling met assetmanagementsystemen – beheersystemen voor gebouwen en installaties. Dan kun je aan de hand van de werkvergunning en de werkordernummers vastleggen of iemand wel of niet een bepaald gebied in mag. Als een aannemer langskomt om te sleutelen aan een pompinstallatie, maar ineens op een andere plek opduikt, dan gaat er een seintje af. Dat kan ook als iemand een gebied ingaat dat alleen mag worden betreden door personen die aan bepaalde certificeringen voldoen.

Sensor-unit

Een eerste test in Hees met de slimme helm pakte goed uit. Toch zijn er nog een paar noten te kraken. Uiteraard mag de sensor-unit niet te zwaar worden, de helm moet straks recht kunnen staan. Daarom wordt er hard aan gewerkt om alles zo compact mogelijk te maken. De batterij is het zwaarste element, dus er moet een kleintje in en hij moet aan de telefoonoplader kunnen. Dan kun je hem makkelijk weer opladen voor de volgende dag. Belangrijk is ook dat de module energiezuinig werkt.

Gebruik van verschillende kleuren lampjes maakt het mogelijk waarschuwingen door te geven met licht

De sensor-unit krijgt ook een led-lampje. Die hoeft de gebruiker dus niet meer apart op zijn helm te zetten. Gebruik van verschillende kleuren lampjes maakt het mogelijk waarschuwingen door te geven met licht. Hoffmans: “Als je helm rood oplicht is het direct zichtbaar dat je een zone ingaat waar je niet mag komen.”

Het was in eerste instantie de bedoeling de module te integreren in de helm, maar dat levert problemen op met de certificering ervan. De sensor-unit komt er dus waarschijnlijk met een elastiek bovenop.

Privacy

Bij de test deden zich enkele dataonderbrekingen voor, maar die zijn eenvoudig oplosbaar. Wel kan het lastig zijn om het gps-signaal van de helm overal te volgen in een gebouw. Daarom kan het nodig zijn om infrastructuur te plaatsen, wifi bijvoorbeeld.

Privacywetgeving kan ook nog een hobbel opleveren. Toen tankopslagbedrijf Vopak een volgsysteem wilde opzetten met een volg-badge voor iedere werknemer kwamen werknemersorganisaties in het geweer. Uiteraard kan de gebruiker de helm afzetten voorafgaand aan toiletbezoek, maar je zult ook persoonsgegevens en die van de helm strikt moeten scheiden, zegt Hoffmans. “Dat kan technisch ook. Laten we ondertussen niet vergeten dat het vooral om de veiligheid van de werknemer gaat!”

Bron: Cobouw.nl