Bestuurders en bouwers vrezen gevolgen geluidsregels: nieuwbouw in de knel

Na stikstof en PFAS dreigen nieuwe geluidsregels de bouw van woningen lastiger te maken. Daarvoor waarschuwen woningcorporaties, projectontwikkelaars, bouwbedrijven en aannemers in een gezamenlijke brandbrief aan minister Ollongren. Gemeentes en provincies waarschuwden al eerder.

Als het aan het kabinet ligt, worden de nieuwe geluidsregels onderdeel van een wet die in 2022 van kracht wordt. De regels volgen op adviezen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat te veel omgevingsgeluid slecht is voor de volksgezondheid. Uit onderzoek van RTL Nieuws bleek dat ruim een derde van onze huizen op een te lawaaiige plek staan, volgens de WHO.

Eerst stikstof, toen corona, nu geluidsoverlast

Om te voorkomen dat dat aantal toeneemt, mag er straks niet zo maar meer gebouwd worden op plekken waar te veel geluidsoverlast is. Omdat de norm omlaag gaat, betekent dat dat sommige bouwprojecten in de buurt van bijvoorbeeld Schiphol op losse schroeven staan. Het zou gaan om tienduizenden woningen.

De strengere geluidsnormen, ook wel de Aanvullingsregeling geluid genoemd, komen nog eens bovenop de stikstof-, PFAS- en coronadossiers die ervoor hebben gezorgd dat het verlenen van bouwvergunningen lager is dan de bouwers hadden gehoopt.

Wat is de Aanvullingsregeling geluid?

Dat is een aanpassing in de Omgevingswet. De wet regelt ruimtelijke ontwikkelingen in ons land: waar wat gebouwd mag worden en waar die gebouwen aan moeten voldoen. Het is de bedoeling dat de aanpassing ervoor zorgt dat per 2022 makkelijker gebouwd kan worden.

Maar volgens projectontwikkelaars zorgen de nieuwe geluidsregels in de wet er alleen maar voor dat moeilijker of zelfs niet gebouwd kan worden. Omdat de gebruikers of bewoners van de gebouwen te maken krijgen met ongezond veel herrie.

Als de nieuwe regels in 2022 ingaan, krijgen veel gebieden rond luchthavens de kwalificatie ‘slecht leefklimaat’ of zelfs ‘zeer slecht leefklimaat’. Daarmee wordt het vrijwel onmogelijk om huizen te bouwen, vrezen onder meer Aedes, de Aannemersfederatie, Bouwend Nederland en NEPROM, de branchevereniging van projectontwikkelaars. Al op korte termijn zorgt onzekerheid rondom de geluidsnormen dat er bouwprojecten worden uitgesteld.

Geluidsoverlast hoort erbij

Maar als wonen in een gebied met geluidsoverlast zo ongezond is, waarom willen we daar dan huizen bouwen? Volgens Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland en ‘buurman’ van de Kaagbaan van Schiphol, valt dat allemaal wel mee. De huizen worden tegenwoordig zo gebouwd dat er binnenshuis niets horen is. En wonen in de Randstad is nou eenmaal niet te vergelijken met wonen in Achterhoek.

“In drukke gebieden zul je altijd meer geluidsoverlast hebben dan op het platteland. Dat is een gegeven. De vraag is: wat is goed te doen? De huidige geluidsnormen houden daar al rekening mee”, zegt Verhagen tegen RTL Nieuws.

Lokale en regionale overheid maken zich ook zorgen

De ondertekenaars van de brief sluiten zich aan bij de gemeente Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland, die eerder al hun zorgen uitten over de nieuwe geluidsnormen en de gevolgen voor de bouw van woningen. De gemeente Haarlemmermeer ligt bij Schiphol. Uit eigen berekeningen blijkt dat er in een gigantisch gebied binnen de gemeente geen nieuwe huizen meer gebouwd kunnen worden vanaf 2022.

Om het woningtekort in Nederland op te lossen, zijn er jaarlijks 90.000 nieuwe woningen nodig, denken de bouwers. Daarnaast denken ze dat het in coronatijd belangrijk is voor de economie om de bouw aan het werk te houden.

Bron: @RTL